Ihahhurja käski kertoo kaikkee turhaa ja min blåggen taas tärkeää, ja aina valppaasti asiat taitavat olla turhankin tärkeitä, ainakin joskus kynän paikka navetan pöydällä. Näin minulle joskus joku on kertonut...

Ensin ne turhat:

1. En ole syntynyt Savossa, vaan Jyväskylässä ( joopa, syntymästähän tää kaikki turhuus lähtee ;) ), kun isä oli siellä vielä kai opiskelemassa tuolloin. Muutimme kyllä Lapinlahdelle kun olin 1-vuotias, enkä ole sen jälkeen tästä kunnasta mihinkään päässyt. Toki olen asunut sekä etelä-, että pohjoislaidalla tätä kylää, vietettyäni melko keskellä koko lapsuuteni.

2. Toinen asumisasia. Rivikodossa ( se ON oikeasti Rivikoto, siis kunnan rivitalot entisen Esson lähellä, Pajuharjuntiellä ) meidän asunnon numero oli 13. Matikkakujalla meidän talon numero oli 13. Taisin alkaa pitämään sitä onnennumerona.

3. Päätin kuudesluokkalaisena haluta joululahjaksi vauvanuken. Sain sen. Aikuiset ( äidin sisarukset - veljet etunenässä ) nauroivat minulle häpeämättömästi, kun avasin tuon paketin. Loukkaannuin syvästi ja murjotin pitkään. Aika kurja joulu.

4. Jonna Tervomaan "Yhtä en saa" taitaa kertoa minusta :o tai minunkaltaisestani henkilöstä.

"Pakko saada aina se mitä en yleensä saa
Pakkomielle, suuri tarve ja juuri sitä kaipaan
ainoaa, puuttuvaa
Tyhjä paikka aina sille mitä en ikinä saa
kaikki muu on korviketta ja turhaa ellen mä saa
ainoaa puuttuvaa

Yhtä en saa, yksi jää aina puuttumaan
yhtä en saa, mut mä pidän paikkaa

Pakko mennä aina kauemmas kuin minne mä nään
aidan taakse, sinne missä on
ruoho vihreämpää
Etsimään puuttuvaa

Yhtä en saa, yksi jää aina puuttumaan
Yhtä en saa, mut mä pidän paikkaa
Yhtä en saa, yhtä en vielä ainakaan
yhtä en saa, ja muu on turhaa

Ootetaan, aina vaan, jotain
jonka jälkeen ei jää enää mitään puuttumaan"

5. En pelkää hammaslääkäriä, mutta aina unohdan mennä sinne ajallani. Kolmas kerta sanoo usein toden ja silloin muistan ( kun oon maksanut niitä muistamattomuus-käyntimaksuja siis ).

6. Unohdan myös palauttaa kirjastonkirjat ajallaan melkein joka kerta. Ja se hävettää minua tosi paljon aina. Ja siksi ennemmin ostan sen kirjan itselle kuin lainaan - saman se tulee maksamaan kumminkin :o

7. Suussani on pysyvien hampaiden lisäksi vielä yksi maitohammas ja yksi tekohammas ( implantti ), koskapa minulta puuttuu 6 pysyvää hammasta...

8. Minulla on valikoiva herääväisyys ( siis aamuherätykseen ). Jos olen menossa vieraalle töihin, lähdössä reissuun tms. herään vaikka klo 03, mutta jos olen menossa navetalle armaan mieheni kanssa, nukuttais ja vetkuiluttais vaikka kuinka. Ja aina varastan sen 15 minuuttia vähintään pitempään peiton alla...

9. Molemmat polveni on leikattu - oikea kaksi kertaa - yläasteikäisenä. Nivelsiteeni ovat liian löysät. Leikkausten jälkeen "taivuin" spagaattiin, kun leikatusta jalasta hävisivät kiristävät lihakset pitkän kipsihoidon aikana.

10. Tähän pitäs keksiä joku "tärkee" turhuus. No. Kirjoitin ensimmäisen runoni 5-vuotiaana ja se meni näin ( ajatuksissani siis näin ):

Pieni tyttö se rapulla istuu niin kuin sieni.

Todellisuudessa sen olin kirjoittanut näin: Pieni tyttö serapullaistuu niinkuin sieni.

Nykyään minulla on kirjoittamisen pakko monestakin asiasta ja teen semmoisia tönkköjä runoja/loruja milloin mistäkin. Ja ussein savonmuankielellä.

Ja ne tärkeet.

1. Minä uskon Jeesukseen ja Jumalaan ja Pyhään Henkeen.

2. Minun sydäntäni on lähellä myös lapset ja eläimet ja niiden hyvinvointi, vaikken olekaan mikään täydellinen niiden hyvinvoinnista huolehtimaan. Yritän ainakin parhaani ja otan selvääkin asioista.

3. Minulla on hyvä sydän, vaikkei sitä moni minua tuntematon tiedäkään. Olen avulias ja toisia ajatteleva ihminen.

4. ( Tämä vois olla ihan tuolla turhissakin, mutta kai tämä on tärkee tietää, jos minut tietää tai haluaa tuntea ) Olen perinyt luonteeni karjalaiselta ukiltani, ja se räiskähtelee joskus vaarallisen kuuloisesti ainakin kotipiirissä. Näytän tunteeni niin hyvässä kuin pahassa ja arvostan rehellisyyttä joka käänteessä.

5. Teen parhaani, mitä ikinä teenkin. Tämä on äidin neuvo lapsuudesta. Aina en kuitenkaan onnistu, vaikka teenkin parhaani.

6. Haluan olla hyvä ystävä tärkeille ihmisilleni. Hyviä Rakkaita Ystäviä minulla on muutama. Kiitos teille kun olette :)

Ääh, nää on vaikeita. Joko kuus riittää?

7. Olen huono pärjäämään murrosikäiseni kanssa.

8. Minuakin puheliaampia ihmisiä löytyy ;)

9. Lempivärejäni ovat kaikki keltaisen ja oranssin ja ruskean lämpimät sävyt.

10. Elämäni tärkein ura on äitiys.